söndag 7 augusti 2011

Ta till vara på bärskörden - Krusbärssylt

Nu gäller det ju att ta till vara på årets bärskörd innan det är försent och vad passar inte bättre än att safta och sylta. Koka marmelad, kanske laga någon kaka eller paj och förstås frysa in stora påsar med bär till vintern! Ja, nu har ju jag i och för sig köpt de här krusbären på torget, men det går ju lika bra med det. Köpta eller handplockta, båda smakar likadant. Nästa vecka ska jag åka och plocka röda vinbär. Då kommer jag laga saft, kanske lite sylt och någon paj på bären. Med dom recepten återkommer jag nästa vecka med! Nu till krusbärssylten. Den här sylten blir jättegod och har en stark bärsmak. Den är säkert jättegod att ha i t.ex gröten, men en god och enkel efterrätt kan jag tipsa om! Ta några skedar krusbärssylt i en skål, häll på grädde (ovispad) och bara njut! Det är supergott och är så enkelt att fixa till på någon minut bara man har någon god sylt i kylskåpet. Björnbärssylt blir också jättegott. Jag hade bara 1 liter krusbär, men i receptet har dom använt 2 liter. Ni får nu receptet med 2 liter krusbär och så kan ni själva dubbla eller minska receptet om ni vill. Jag har lite ändrat receptet, jag använde mig utav syltsocker som innehåller färdigt med pektin och konserveringsmedel. I receptet använde dom vanligt strösocker, citronsyra och natriumbensoat. Recept är från boken Bonniers Kokbok.

Krusbärssylt:
2 liter krusbär
1 dl vatten
ca 600 g syltsocker
1. Ta bort blomfnas och stjälkar på bären och lägg dem i en gryta med vatten. Koka upp och låt bären sjuda i ca 10 min.
2. Ta grytan från plattan och tillsätt sockret lite i taget under omrörning. Låt sedan sylten sjuda i ca 5 min.
3. Lår sylten svalna lite och häll sedan sylten på väl rengjorda burkar. Sätt på lock och ställ burkarna mörkt och svalt (kylskåpet).

Sylten kan kännas lite lös och vara lös i konsistensen, men bara lugn. När den väl har kallnat helt så blir den tillräckligt hård. Den ska ju inte vara allt för hård.

























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar