söndag 28 augusti 2011

Franskt lantbröd

Hembakat bröd gjort på surdeg, det är något av det godaste som finns. Mm... :) Och så svårt är det inte att göra. Laga först en surdeg (jag brukar använda mig utav ett recept från Söta Saker) och mata den. Sedan är det ju bara att baka massvis med goda bröd av den! Här är ett lantbröd med underbar hård skorpa! Men det här brödet är inget man gör på en halvtimme. Man ska laga degen, sedan ska det jäsa sammanlagt minst 3 timmar. Till sist ska brödet gräddas i ca 40 min, så ha god tid på dig när du ska göra det här brödet! Ett tips är att knacka på brödbottnet när du tar ut brödet ur ugnen, om brödet låter ihåligt, då är det klart. Recept från recept.nu (Leila bakar i Frankrike).       
Franskt lantbröd:
2 dl vatten
5 g jäst
4 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl (eller annat grovt mjöl)
4 dl vetesurdeg
1 msk honung
1 1/2 tsk salt

1. Smula jästen i en bunke, häll över ljummet vatten (30 grader) och rör tills jästen löst sig.
2. Tillsätt de resterande ingredienserna förutom saltet och arbeta i maskin (eller för hand) i 6 min. på medelhastighet.
3. Tillsätt saltet och arbeta i ytterligare 6 min.
4. Låt degen jäsa under duk i 2 timmar.
5. Häll upp degen på ett mjölat bakbord och forma till en limpa (du kan lägga brödet i en sil med mjölad bakduk och jäsa det där i så att brödet blir runt)
6. Sätt ugnen på 250°c.
7. Låt limpan jäsa under bakduk i ytterligare 1-2 timmar (beroende på rumstemperatur)
8. Stjälp upp brödet på en plåt och släng in 1 dl vatten på ugnsbottnen. Detta gör man för att brödet ska få en fin krackelerad skorpa.
9. Sänk värmen till 200°c och grädda limpan i 40 min.




















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar