tisdag 23 augusti 2011

Chokladcigarrer

Min fina mandelkvarn som jag fyndat på loppis förra sommaren.


Nu kommer receptet på den andra kaksorten från födelsedagsfikat. Chokladcigarrer - jättegoda kakor med en god nötsmak av hasselnötterna och kakorna blir ännu godare när man doppar den ena ändan i smält mörk choklad. Mina chokladcigarrer flöt ut något, men de blev lika goda ändå! :) Recept från tidningen Hembakat. 
Chokladcigarrer:
1 dl strösocker
175 g smör eller margarin, rumsvarmt
2 dl nörkärnor, ca 125 g
3 dl vetemjöl
2 msk grädde
Garnering:
100 g mörk choklad

1. Sätt ugnen på 175°c. Mal nötterna fint i en mandelkvarn.
2. Rör socker och matfett. Tillsätt nötterna och mjölet. Rör sist i grädden.
3. Rulla degen till knappt fingertjocka längder. Lägg dem bredvid varandra. Skär alla längder på en gång i ca 5 cm långa bitar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
4. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 12 min. Låt dem svalna.
5. Smält chokladen i vattenbad. Doppa ena änden av kakorna i choklad och låt dem stelna. 



















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar