fredag 5 augusti 2011

Chokladwhoopies

När min storebror fyllde år bakade jag chokladwhoopies. Jag lagade jordnötsfrosting och vit choklad frosting som fyllning och som blev supergoda, faktiskt. Kakorna blev också jättegoda, det var första gången jag både bakade och åt whoopies, men det kommer jag definitivt baka igen, men med någon annan frosting.
Receptet kommer från programmet "Leila bakar i Frankrike", och receptet finns på recept.nu. Jag har ändrat något litet i receptet. I receptet har hon 3 msk kaffe, smält mörk choklad och kakao, men jag har inte använt mig utav smält choklad. Receptet på frosting är eget.
Chokladwhoopies:
100 g smör
1 1/2 dl strösocker
1 knivsudd salt
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
3 1/2 dl vetemjöl
1 ägg
1 dl créme fraiche
1-3 msk starkt kaffe
ca 1 dl kakao, av god kvalitet (jag använder mig utav Fazer Ögon Cacao, 99,9 %)


1. Sätt ugnen på 175°c.
2. Kakdeg
Vispa smör och socker krämigt.
3. Tillsätt alla de torra ingredienserna och rör om ordentligt.
4. Blanda i ägg, kaffe och créme fraiche för hand och rör till en slät kaksmet. 
5. Fukta händerna med kallt vatten och rulla kakorna till bollar som är lite mindre än en pingisboll.
6. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 10 min.
7. Låt svalna helt och gör frostingen.


Frosting:
200 g philadelphiaost
ca 50-60 g mjukt smör (vet inte precis mängden smör för jag bara tog vad jag tyckte kändes som en bra mängd)


Blanda philadelphiaosten och smöret i en skål med visp eller med en sked krämigt. Lägg hälften av osten i en annan skål. Tillsätt jordnötsfrostingens ingredienser i den ena skålen, rör om tills du har en slät och fin frosting. Tillsätt vit choklad frostingens ingredienser i den andra skålen. Rör om. 
Bred frosting på undersidan av en kaka, lägg på en annan som lock. Tryck till lite försiktigt. Gör så med resten av kakorna. Servera kakorna färska, samma dag som de bakats. 


Till jordnötsfrostingen:
ca 4-5 msk jordnötssmör
3-4 dl florsocker (efter tycke och smak)
ca 1 msk kakao


Till vit choklad frostingen:
ca 55-75 g smält vit choklad
2-4 dl florsocker (efter tycke och smak)






















//Matilda

2 kommentarer: