fredag 19 augusti 2011

Äppelmazariner

Idag fyller jag 14 år och för att fira det bjuder jag på ett recept på äppelmazariner. Det är som vanliga mazariner med äppel och kanel ovanpå och mazarinerna blir jättegoda för äppel och mandelmassa passar ju så bra ihop! Passar perfekt att laga dessa mazariner nu när de inhemska äpplena kommit!
Jag använde mina släta, runda metallformar som jag fyndat på loppis med det går lika bra att baka mazarinerna i engångs-aluminiumformar! Receptet på bottnet kommer från boken "Bonniers kokbok", resten av recepet är eget.
Äppelmazariner: (blir ca 6 st)
1 1/4 dl vetemjöl
1 1/2 msk strösocker
1/4 tsk bakpulver
50 g smör
1/2 ägg (Nu undrar kanske någon hur man kan få 1/2 ägg, men det är lätt att fixa! Knäck ägget i en skål, vispa upp det och häll hälften av ägget ner i degen)


Fyllning:
ca 90 g mandelmassa
ca 40 g mjukt smör
1 ägg
äppel
kanel

Glasyr:
florsocker + lite vatten

1. Sätt ugnen på 175°c.
2. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Finfördela smöret i degen och tillsätt ägget. Arbeta snabbt ihop till en deg.
3. Rulla kulor av degen och tryck ut i formar (om du använder metallformar, smörj då formarna så att mazarinerna lossar då de är färdiggräddade) med tummen. Låt formarna stå i kylskåpet en stund.
4. Rör ihop riven mandelmassa och mjukt smör. Tillsätt ägget och rör till en slät smet.
5. Häll mandelsmeten/fyllningen i formarna, skär äpplena i klyftor och tryck ner äppelklyftorna lätt i smeten. Strö över lite kanel.
6. Ställ mazarinerna på en plåt och grädda dom i mitten av ugnen i ca 20 min. Känn med en sticka om du vill, fyllningen ska vara fast och inte alldeles lös! Låt svalna något och ta bort dom ut formarna.
7. Blanda ihop florsocker och lite vatten till en glasyr och ringla/bre över mazarinerna.
8. Servera! :)


//Matilda












2 kommentarer: