lördag 14 maj 2011

Vridna fullkornsbaguetter

Jag såg att vi hade ett helt jästpaket hemma i kylskåpet och passade därför på att baka batonger/baguetter. De här batongerna har jag gjort av fullkornsmjöl och de får en fin gyllenbrun skorpa.
Enkla att laga är de också! :) Här kommer receptet:
Vridna fullkornsbaguetter:
30 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten (37°c)
ca 1/2 dl olja
ca 2 tsk salt (lite mindre, jag tog 2 tsk men de blev en aning salta för min smak)
1 tsk socker
5 dl fullkornsmjöl

Sätt ugnen på 225°c. Smula ner jästen i en bunke, tillsätt ljummet vatten och blanda om så att jästen löser sig. Tillsätt sedan olja, salt, socker och mjöl tills degen släpper bunkens kanter. Riv/knåda degen en stund. Låt vila i bunken i ca 10 min. Baka ut till batonger på lätt mjölat bakbord och vrid dem sedan så att det blir vridna baguetter. Låt jäsa på en plåt klädd med bakplåtspapper i ca 30 min. (beroende på hur varmt/kallt man har i köket) Skvätt lite vatten över batongerna. Grädda batongerna i ca 15-20 min i mitten av ugnen. (jag gräddade dem i 15 min och de blev fint gyllenbruna)





































//Matilda

2 kommentarer: