fredag 27 maj 2011

Granskottssirap

Idag på morgonen såg jag på tv och där pratade de om råvaror man kan hitta i naturen just nu, som går att äta. Det var där jag hörde om granskottssirap (har nog läst på internet/bloggar förrut). Ville direkt testa att laga det, men måste ju vänta till eftermiddagen. Jag plockade alltså granskott och lagade sirapen. Det blir inte direkt sirap, man måste först vänta nån vecka-månad... Det gäller att plocka dem inom någon vecka om man vill testa att laga sirap för det finns inte kvar granskott så länge.
Granskottssirap:
granskott
socker & vatten (lika delar, 50/50)

Koka upp socker och vatten i en kastrull, häll i granskotten. Låt koka i ca 20 min. Häll på burk och låt stå i några veckor - månad. Sila och låt sjuda i kastrull tills man får den konsistensen man vill ha på sirapen.
(Jag har ännu bara kommit så långt att jag hällt upp sirapen på burk. När sirapen är klar visar jag bilder)
Granskott:


































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar