tisdag 17 maj 2011

Fudge Brownie

Jag har bakat Fudge Brownie som jag ska ta med till ett knytkalas morgon. Dessa brownies blev väldigt goda och perfekt kladdiga i mitten. :) Rekommenderas att baka! Receptet hittade jag på bloggen Baktokig.
Fudge Brownie:
100 g mörk choklad
125 g mjukt smör
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1. Smält chokladen i vattenbad.
2. Vispa smör, socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa mellan varje ägg.
3. Blanda mjöl och kakao i en annan bunke, sikta ner i smeten och rör även ner den smälta chokladen.
4. Häll smeten i en form klädd med bakplåtspapper.
5. Grädda längst ner i ugnen i 175°c i ca 20-25 min. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.
6. Låt brownien svalna i formen. Skär i bitar. Förvara brownien i kylskåpet.

































//Matilda

6 kommentarer:

  1. chockladen ska man väl ha i smeten eller?

    SvaraRadera
  2. Oj, visst ja! Har glömt att skriva det, men visst är det så.

    SvaraRadera
  3. gjorde brownie för första gången, blev hur fint, gott och fluffigt som helst!!!

    SvaraRadera
  4. Funkar det även utan chokladen?

    SvaraRadera
  5. Ja, men då kan du ha i lite mer kakao. Annars har jag också ett recept på brownies utan choklad: http://matildas-kafferep.blogspot.fi/2012/07/brownies-utan-choklad.html

    SvaraRadera