tisdag 10 maj 2011

Cake Pops (=kakklubbor)

Nu har jag lagat cake pops för första gången och de blev goda, men jag hade lite problem när jag skulle doppa dem i den smälta chokladen! Bollarna envisades med att glida av pinnen hela tiden och därför kunde jag inte ställa dem upp och torka, utan jag måste sätta dem ner på ett fat och därför fick de en "ful, platt" sida. Men annars blev de helt lyckade som sagt! :) Här är receptet:
Cake pops med marianne:'
ca 5 dl smulad muffins, sockerkaka, brownies m.m. (jag använde choklad sockerkakan som jag gjorde för några dagar sen)
200 g philadelphiaost
1 påse (150g) Marianne-kulor

Till garnering:
200 g mörk choklad
lite hackade marianne-kulor

Hacka Marianne-kulorna fin/grovhackat (jag hade grovhackat). Spara lite av kulorna till garnering.  Smula ner kakan i en bunke. Blanda med philadelphiaosten och de hackade Marianne-kulorna. Degen får inte bli för lös. Rulla till bollar och tryck ner en pinne (jag använde träpinnar, men det går också med t.ex plastpinnar). Låt stelna en stund i kylskåpet. Smält den mörka chokladen i vattenbad, doppa "kakkulorna" i chokladen och strö sedan över de sparade Marianne-kulorna. Låt sedan stelna i kylskåp igen. Klart att äta!
Det här blir mitt bidrag till Månadens Sötsak, Återvinning!




















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar