lördag 28 maj 2011

Laxpaket

Som det står i min profil så kan jag ibland lägga upp nått matrecept och nu har jag lagat laxpaket. Väldigt goda blev de här laxpaketen och jag tänker vara med i tävlingen "Månadens matutmaning" på bloggen Kalasgott. Så det här är alltså mitt bidrag till tävlingen.
Matildas laxpaket: (4 port)
1 hel lax
salt & svartpeppar
3 tomater
3 gula lökar
färsk persilja 
några klickar smör/paket
aluminiumfolie
Tillbehör:
Gräddfilssås:
ca 4 dl turkisk/grekisk naturell yoghurt
ca 1 1/2 dl majonnäs
en knippe färsk gräslök
dill
basilika
salt & svartpeppar

Laxpaket:
1. Filera laxen så att du får 2 laxfiléer. Ta bort ben, låt skinnet vara kvar. Skär i fyra bitar. Lägg bitarna på aluminiumfolie. En laxbit/aluminiumfolie. 
2. Salta laxen, skär tomat och lök i skivor. Finhacka persiljan. Lägg tomat- och lökskivor på varje laxbit, strö över den finhackade persiljan. Peppra. Lägg några klickar med smör på varje lax.
3. Vik ihop till ett paket. Lägg på grillen eller sätt in i ugnen på 225°c i ca 45 min. 
Gräddfilssås:
1. Blanda yoghurt, majonnäs, gräslök, dill, basilika, salt & svartpeppar i en skål. 
Servera till laxpaketen. 
Smaklig måltid! :)















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar