torsdag 26 maj 2011

Havreringar

De här småkakorna är faktiskt en av mina favorit småkakor! De är väldigt goda och knapriga! Till de här kakorna behöver man ringformar som man t.ex kan hitta på loppis. Man brukar få ganska många för billigt pris.

Jag har fått receptet av en släkting och i "Original"receptet ska det vara 50 g hackad sötmandel, men jag hade inte det så jag tog solrosfrön istället och det blev minst lika gott med de! "Man tager vad man haver, sa Kajsa Warg" :)
Havreringar:
150 g smält smör
1 dl socker
2 1/2 dl havregryn
2 1/2 - 3 dl vetemjöl
lite hjorthornssalt (1 krm, bakpulver går också lika bra att använda!)
ca 1/2 dl solrosfrön (eller 50 g hackad sötmandel)
Blanda ihop alla ingredienser. Smörj ringformarna och tryck ut degen i formarna. Ställ på en plåt och grädda i 175 - 200°c i 12 - 15 minuter. Låt svalna en stund och vänd sedan upp och ner på kakorna och banka lätt så att kakan lossar från formen.





































//Matilda

1 kommentar:

  1. Jättegod o trasiga havreringar, min svärmor bakade sådana på 80-talet.
    Har letat efter formar, en eftertraktad vara på Tradera, 2-3 ggr så dyra där än nyköp.
    Mvh Ingela

    SvaraRadera