lördag 7 maj 2011

Chokladsockerkaka

Idag blev det en chokladsockerkaka. Det mesta av kakan kommer gå till mina cake pops som jag ska laga snart. Recept kommer då! :) Men för att nu övergå till receptet. Efter att jag smort formen så "bröade" jag den med kakaopulver istället för t.ex ströbröd eller kokos. Den fick en fin yta med det. (Tipset har jag sett i boken Söta Saker)
CHOKLADSOCKERKAKA:
ca 2 dl socker
2 ägg
50 g smör eller margarin
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kvalitet (jag använde Ögon Cacao, 99,9 %)
1 dl mjölk
TILL FORMEN:
smör
kakao (el. ströbröd)

1. Sätt ugnen på 175°c. Smörj och bröa en form. Vispa ägg och socker fluffigt.
2. Smält smöret. Blanda mjöl, bakpulver och kakao i en annan skål. Blanda alla ingredienser i en bunke och häll sedan smeten i formen.
3. Grädda i ca 25-30 minuter. Känn med en sticka om kakan är färdig. Den ska inte vara kladdig. Låt svalna en stund och stjälp sedan upp den på ett fat.
(Receptet kommer från boken 91:an Svensk Husmanskost)



Före den gräddades












Efter gräddning














Den färdiga kakan














//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar