lördag 21 maj 2011

Rabarber-toscakaka

Igår fick jag en hel påse med långa, stora och fina... RABARBER! Jag bestämde mig för att laga en rabarber-kokostoscakaka. Kakan blev underbar (om jag får säga det själv)! Man kände en lite knäckig smak från toscan, syrlighet från rabarbern och kokossmaken som passar väldigt bra ihop med rabarber. Rekommenderas varmt! :) (receptet på sockerkaksbottnet kommer från boken 91:an Svensk husmanskost)
Rabarber-toscakaka:
2 dl socker
2 ägg
50g smör eller margarin
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
Ovanpå:
2 (ganska stora) rabarberstjälkar
2 msk socker
Kokostosca:
50 g smör
1/2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 msk vatemjöl
1 msk grädde
1 1/2 dl kokosflingor
Till formen:
kokosflingor
smör

1. Sätt ugnen på 175°c. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant (24 cm i diameter). Vispa ägg och socker fluffigt.
2. Smält smör. Blanda mjöl och bakpulver. Blanda alla ingredienser i en stor bunke till en smet och häll i formen. Skär rabarbern i små bitar och blanda med sockret. Strö över kakan.
3. Grädda ungefär i mitten av ugnen i 25 min. Känn med en sticka, den ska inte vara kladdig inuti.
4. Häll alla ingredienser till kokostoscan i en kastrull och värm tills alla ingredienser smält och blandat sig.
5. Ta ut kakan från ugnen och bre över toscan. Grädda i ytterligare 10 min.
6. Njuut!































//Matilda

4 kommentarer: