måndag 23 maj 2011

Citronkakor med lemon curd

Jag lagade ju en burk med Lemon curd för drygt en vecka sen och för att jag skulle använda den till slut och inte behöva slänga det så lagade jag Citronkakor med lemon curd. Det är spröda, goda kakor med en god citronmitt. :) Receptet är från boken Söta Saker.
Citronkakor med Lemon curd:
175 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 ägg
3 1/2 dl potatismjöl
Fyllning:
ca 1 dl lemon curd
(ev. vallmofrön)

Sätt ugnen på 175°c. Blanda smör och socker i en bunke. Tillsätt ägget och potatismjölet och blanda till en smet (degen är lite kladdig nu men det gör inget). Rulla till små bollar och lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper eller lägg dem i små pappersformar. Tryck en fördjupning med fingret och fyll den med en klick lemon curd. Strö ev. över lite vallmofrön. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.
(Glutenfria!)




















































//Matilda

3 kommentarer:

  1. Det blev inga goda kakor... Torra och smaklösa. Tyvärr

    SvaraRadera
  2. Det var ju väldigt synd...
    När jag gjorde mina blev dom nog möra och goda kakor!
    Men det kan ju bli så ibland när man har potatismjöl istället för vetemjöl i kakorna.
    Men smaklösa... använde du lemon curd?

    SvaraRadera