lördag 10 augusti 2013

Mango-kokos-limepajer

När min storebror fyllde år förra veckan bakade jag dom här urgoda pajerna. Ibland gillar jag att baka något dom inte alls vet vad det är, men någon gång, när jag känner att jag inte kan välja något brukar jag säga att man ska säga två-tre "ledord", tre favoritsmaker. På det kan jag sen spinna vidare. Min storebror valde "exotiska frukter" och "kokos".
När min mamma fyllde år valde hon sina favoritsmaker "mandelmassa", "choklad" och "vanilj". Men det får ni se i något annat inlägg!





















För att tala om pajerna igen. När han sa kokos och exotiska frukter tänkte jag direkt på mango. Det är en exotisk frukt och en mycket god sådan. Kokos... det passar ju bra till mango... Lime kanske skulle bli gott till.. Jag har lite hallon hemma... kan man sätta med. En liten paj åt var och en skulle ju vara smart.. Ja, så gick tankarna direkt.
Det fick alltså bli små pajer med mango, lime, hallon, kokoskräm och smuldeg.
En strålande smakkombination och alla gav tummen upp åt pajerna!

Mango-kokos-limepajer:
4 - 5 st små

1 mango
1 lime
ca 20 st färska (eller frysta) hallon
Kokoskräm
Smuldeg

Kokoskräm (som vaniljkräm fast utan vanilj och istället med kokos):
1 dl mjölk
1 msk strösocker
1 äggula
1 msk maizena (majsstärkelse)
1/2 dl kokosflingor

Blanda alla ingredienser i en kastrull förutom kokosflingorna. Låt koka upp under vispning och ta bort från plattan när första bubblan syns. Rör ner kokosflingor och låt krämen svalna lite.

Smuldeg:
30 g mjukt smör
1 dl vetemjöl
2 msk strösocker

Blanda alla ingredienser till smuldegen i en skål och nyp ihop med fingrarna till en deg.

1. Skala mangon och skär i mindre bitar. Fördela jämnt i 4-5 pajformar.



















2. Riv över limeskal på mangon.



















3. Lägg på hallon, ca 5 st/paj.



















4. Klicka på kokoskrämen.



















5. Lägg på bitar utav smuldegen.



















6. Grädda i mitten av ugnen, 200 °c, ca 15 min. Smuldegen ska ha fått lite färg och mangon ska vara mjuk.

Jag dekorerade mina med florsocker och kokoschips.






















//Matilda

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag vet att man egentligen inte ska kommentera andras bloggar för att göra reklam, men min blogg är ingen "vanlig" blogg som jag bara vill ha massa besökare så att jag kan tjäna pengar. Anledningen till att min blogg finns är för att jag vill att man ska veta att det är okej att må dåligt ibland och att man inte är ensam. Jag själv lever med både depression och ätstörning, men det handlar inte om att aldrig falla utan det handlar om att resa sig efter varje fall. Jag vill så gärna att flera ska förstå hur viktigt det är att prata om psykiska sjukdomar, för det är ofta något som göms eller att man känner skam och så ska det inte behöva vara. Så snälla, sprid min blogg eller gå bara in och lämna ett litet avtryck. Det är ett så viktigt ämne och jag vill inget hellre än att hjälpa andra som också mår dåligt! Tack på förhand!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter som en fantastisk smakkombination! :-)

    SvaraRadera
  3. Där är de ju, pajerna jag spanat in på Instagram! Snygga! De blev goda då med, förstår jag. Bra smakkombo! :)

    SvaraRadera
  4. Angelica - Ja åh det är det verkligen, testa testa!!
    Sara - JA! Tack så mycket, och dom blev verkligen smarriga :)

    SvaraRadera
  5. Åååå ser gott ut!! Var har du fått tag på dom där små pajformarna? Har letat länge... :D

    SvaraRadera
  6. Taack, dom var supergoda!!
    Pajformerna är från Clas Ohlson, 6-pack :)

    SvaraRadera
  7. Yess tack! *slår igen dörren på väg mot Clas Ohloson* ;D

    SvaraRadera
  8. Haha! Bra att jag kunde hjälpa dig i din jakt på de små pajformerna :D

    SvaraRadera