onsdag 21 augusti 2013

Plommon- och kolapaj

Nu börjar sommaren gå mot höst (vilket faktiskt känns en aning kul fast det också är lite synd att sommaren är slut) och då kommer förstås alla goda frukter och bär som hör hösten till. Jag tänker på t.ex äppel, plommon, päron och björnbär. Åh vad gott!!
I det här inlägget får ni ett recept på en god paj med plommon. En favoritfrukt för mig den här årstiden.
Och som jag sa, den här pajen är god. Eller.. mer än god. Jättegod! Verkligen. Plommon. I en paj. Med kola. Kan ju inte annat än bli gott, eller hur?
Så därför ger jag er receptet på den här pajen nu så att även ni kan baka den. För det hoppas jag ni gör, jag tror verkligen ni kommer gilla den.
Receptet kommer från senaste numret av Allers, men jag har ändrat den så att den passade åt mig och det jag hade hemma.






















Plommon- och kolapaj:
1 paj

Mördeg:
100 g smör
1/2 msk strösocker
3 dl vetemjöl
1/2 ägg

Kolafyllning:
1 dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 1/2 ägg

12 plommon
1/2 dl grovhackad mandel

Sätt ugnen på 175°c. Börja med mördegen. Blanda snabbt ihop smör, socker och mjöl i en assistent. Tillsätt sedan ägget och rör snabbt ihop till en slät deg. Låt stå i kylskåpet ca 15 min.
Kavla ut till en platta och lägg i en pajform (jag använde en pajform med löstagbar botten). Grädda i mitten av ugnen 8 min.

Gör fyllningen:
Häll sockret i en kastrull och låt det smälta. Tillsätt hälften av grädden, 1 dl, och låt koka upp till en sås. Tillsätt resterande 1 dl grädde och låt koka upp igen. Ta från plattan och låt svalna lite. Rör snabbt i ägget till en slät fyllning.

Ta bort kärnan och klyfta plommonen. Hacka mandeln. Lägg plommonklyftorna i det förgräddade pajskalet, häll på kolafyllningen och strö till sist över den hackade mandeln. Grädda i mitten av ugnen 25 - 30 min. Fyllningen ska ha stelnat. Låt svalna och servera eller låt stå i kylskåpet över natten om du ska servera den först nästa dag.





















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar