lördag 31 augusti 2013

Hemlagat tortillabröd

Ni som läst min blogg ett tag läste kanske min uppsats om vad vi egentligen äter. Jag är rätt så noggrann med det här med tillsatsämnen/E-ämnen och tittar alltid på innehållsförteckningen före jag köper något. Det tycker varenda en människa borde göra!
En dag när jag kollade på tortillabrödsförpackningen så fick jag ihop det till 12 E-ämnen om jag minns rätt. Det är absolut inte det minsta klokt! 12 stycken tillsatser i ett litet paket med 8 bröd. Det äcklar mig. Därför bestämde jag mig för att baka mitt egna och det blir så mycket godare (vilket det blir med allt som man gör själv). Innehåller endast ett fåtal ingredienser, blir billigare, nyttigare, godare och så vet man helt enkelt vad man egentligen får i sig när man äter det. Jag råder er att testa på att baka eget tortillabröd, ni kommer inte vilja köpa butikstortillan nån mer.
Sidan där jag såg receptet första gången hittade jag inte nu, men det var från en matblogg.





















Hemlagat tortillabröd:
ca 10 st

180 g vetemjöl
180 g grahamsmjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 msk olja
2 dl kallt vatten

Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål och rör ner oljan och vattnet. Knåda ihop till en fast och slät deg. Dela degen i 10 bitar och kavla ut till runda, tunna plattor. Kavla bara ett bröd åt gången och under tiden du kavlar, lägg resten av degen i en påse under en kökhandduk. Det torkar snabbt! Sätt en stekpanna på spisen och låt den bli varm. Lägg brödet i den varma pannan och stek någon minut tills det fått en aning färg. Vänd och stek på andra sidan. Lägg det färdigstekta tortillabrödet mellan en plastpåse och en kökshandduk så att det inte stelnar. Stek resten på samma sätt och servera till varfri mat.



















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar