måndag 19 augusti 2013

Mandel- och chokladtårta med fudgeglasyr

När min mamma fyllde år för några veckor sen sa jag att hon skulle säga (precis som min storebror med mangopajerna) sina tre favoritsmaker. Det blev, inte helt överraskande, mandel, choklad och vanilj. Det är smaker som är väldigt enkla att göra något med. Choklad är ju alltid gott, speciellt om man är en riktigt chocoholic som jag.




















Jag ville göra något med mandelmassa eftersom jag köpt en 1 kg mandelmassa i Sverige och så var jag sugen på något kladdigt och gott så det fick helt enkelt bli en saftig mandel- och chokladkaka som jag täckte med en farligt god fudgeglasyr (receptet på glasyren hittade jag här) och som jag toppade med vaniljgrädde (vispad grädde + vanilj) och färska hallon.





















Mandel- och chokladtårta med fudgeglasyr:

Kakan:
200 g mandelmassa
2 ägg
2 msk kakao

Sätt ugnen på 200 °c. Börja med att riva mandelmassan. Vispa ihop riven mandelmassa och ägg till en slät smet utan klumpar. Rör ner kakaon.
Häll upp i en smord form (jag använde en form med löstagbar kant, 18 cm i diameter) och grädda i mitten av ugnen, 15 - 20 min.

Under tiden som kakan gräddas kan man koka fudgeglasyren.

Fudgeglasyr:
2 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g mörk choklad
100 g smör

Blanda alla ingredienser förutom smöret i en kastrull. Låt koka tills den tjocknar, vilket tar ca 15 min. Ta av kastrullen från plattan och rör ner smöret till en jämn glasyr. Den är lite lös i början med stelnar sedan. När kakan är klar och svalnat lite, häll fudgen över kakan. Låt stelna i kylskåpet, gärna över natten.
Ta ut kakan ur formen och lägg upp på ett fat.

1 - 1 1/2 dl vispgrädde
1/2 tsk vaniljpulver/fröna från 1/2 vaniljstång

färska hallon

Vispa grädden tjockt tillsammans med vaniljen. Lägg i en spritspåse med tyll (jag hade en stängd krustyll) och vispa gräddrosetter ovanpå. Lägg på hallon på grädden.






















//Matilda

1 kommentar: