onsdag 28 augusti 2013

Lingonkladdkakemuffins

Kladdkaka, älskade kladdkaka. Är och kommer alltid vara det mest lättgjorda och godaste bakverket någonsin! Ibland kanske man bara känner för en liten kladdkaka och då är det bra med kladdkakemuffins. Och kladdkakemuffins går bra att frysa, så nu har jag flera stycken i frysen. Mums!!

Det går ju också att variera kladdkaka/kladdkakemuffins en massa. Man kan ex. blanda i hackad vit choklad, jordgubbar, hallon, krossade polkagrisar, någon chokladgodis (t.ex center, bounty), marshmallows, hackade nötter... Det har inga gränser, det är bara att sätta igång att experimentera hej vilt.




















I mina har jag rört ner lingon, vilket faktiskt gifter sig jättebra med chokladsmaken. Söt choklad och syrliga lingon. Jag publicerade ett recept på lingonkladdkaka för något år sen, men det här är kanske ännu godare! Testa testa.

Lingonkladdkakemuffins:
ca 10 st

100 g smör
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 krm vaniljpulver
2 dl vetemjöl
en nypa salt
4 msk kakao
2 dl lingon (färska eller frysta)

Sätt ugnen på 175°c. Smält smöret på spisen eller i mikron. Vispa upp äggen med socker och vanilj. Blanda mjöl, salt och kakao i en skild skål. Häll ner det smälta smöret i äggvispet och rör om. Tillsätt mjölblandningen och rör till en slät smet. Tillsätt till sist lingonen och rör försiktigt om så att de inte går sönder.
Klicka ut smet i muffinsformar (som är satta i en muffinsplåt) eller i t.ex aluminiumformer (mina är från Ullared).
Grädda i mitten ugnen 10 - 12 min. Känn med en sticka, de ska vara kladdiga i mitten.





















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar