onsdag 7 augusti 2013

Vit kladdkaka med blåbär

Jag älskar kladdkaka, det gör säkert de flesta! När man då bakar kladdkaka, vilket är ibland, blir det oftast en helt klassisk kladdkaka. Den enklaste utav dem alla.
Jag hade inte före det här smakat på vit kladdkaka, men hade alltid varit väldigt sugen på att testa när jag sett bilder på en sådan. När mammas väninna kom och fika en dag såg jag chansen att äntligen få testa den! Jag hade blåbär i frysen som jag strödde ovanpå före gräddning och blåbären bryter lite av mot den söta chokladen. En toppenkombination med vit choklad och blåbär! Och själva kladdkakan var helt himmelsk. Grymt god. Det kommer bli många sådana framöver känner jag på mig.





















Receptet på kladdkakan kommer härifrån, med några ändringar utav mig.

Vit kladdkaka med blåbär:
24 cm i diameter

2 ägg
ca 1 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
100 g smör
100 g vit choklad
2 1/2 dl vetemjöl
en näve färska eller frysta blåbär

Sätt ugnen på 200°c. Vispa ihop ägg, socker, vaniljpulver och salt. Smält smöret, bryt chokladen i bitar och låt den smälta helt i smöret. Häll ner smör-chokladblandningen i äggvispet och rör om. Tillsätt till sist mjölet och rör om till en slät smet. Smörj en form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter och häll i smeten. Strö över blåbären och grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Kakan ska vara kladdig i mitten när den är klar. Servera gärna med en klick vispad grädde.




















//Matilda

2 kommentarer:

  1. Jag gör ALDRIG "vanlig" kladdkaka eftersom jag inte kan äta kakao. Däremot går det bra att byta ut kakaopulvret mot mortlat snabbkaffe för en riktigt smarrig kaffekladdis!
    Den här varianten ska jag testa nångång, nu när jag fått tag i vit låssas-choklad utan kakaosmör!

    SvaraRadera
  2. Åh det med kaffepulver lät riktigt smarrigt. Kanske det skulle vara gott om man gör en vanlig kladdkaka och så blandar man med kaffepulver!? Går det förresten med vanligt kaffe eller är det bara snabbkaffe som gäller?

    Tycker jag du ska göra! Den är så vrålgod rätt ut sagt :)

    SvaraRadera