söndag 12 juni 2011

Klassisk smulpaj

Jag hade ännu lite rabarber kvar hemma så jag lagade en klassisk smulpaj! Den är mycket enkel att laga och väldigt god!
Matildas smulpaj:
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker
2 msk äkta vaniljsocker
95 g mjukt smör
6 dl rabarber, skurna i små bitar
+ 2 msk strösocker
Gör så här:
1. Skär rabarbern i små bitar, smörj en pajform och lägg rabarberbitarna i formen. Strö över lite socker.
2. Blanda havregryn, vetemjöl, socker och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt det mjuka smöret och blanda med handen tillls degen blir fast.
3. Smula degen över rabarbern och ställ i ugnen på mellersta falsen, 225 °c i ca 20 min. tills smulpajen fått färg och rabarbern är mjuk.
4. Servera pajen så som den är eller med en kula vaniljglass till.

















//Matilda

2 kommentarer:

  1. Vilken superfin melodifestivaltårta du hade gjort.Dina monster cupcakes var underbara. Jag önskar att jag också sku ha en flicka med ett sånt bakintresse och sen har jag ju hört att du också är jätteduktig på att laga mat. Hälsn. Gitte

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Gitte! :)
    Ja, jag älskar att laga mat lika mycket som att baka!

    SvaraRadera