tisdag 9 december 2014

Snabb chokladfudge med salt mandel

Det här, det kan vara.. eller nej. Det ÄR den godaste fudgen jag ätit!! Så himmelskt len, chokladig och helt underbar god. Dessutom behövs inte en massa ingredienser och en smet som ska kokas i en halvtimme. Nej, endast en burk kondenserad mjölk och choklad räcker. Och resultatet blir den lenaste fudgen du ätit. På toppen har jag även strött på salt mandel vilket passar utmärkt med chokladen!





Snabb chokladfudge med salt mandel:

1 burk (á 397 g) kondenserad mjölk
250 g mörk choklad
50 g mjölkchoklad (eller 150 g mörk/150 g mjölk)
1 1/2 dl hel sötmandel
1 - 2 msk smör
1 nypa salt
ev. flingsalt på toppen

Grovhacka mandeln och stek i en stekpanna tillsammans med smör och salt tills mandeln börjar bli gyllenbrun och glansig. Ställ åt sidan. Häll den kondenserade mjölken tillsammans med chokladen i en kastrull och låt chokladen smälta där i. Rör smeten glansig och fin. Klä en fyrkantig form med bakplåtspapper och häll i fudgen. Strö på mandeln och ev. lite flingsalt. Låt stelna i kylskåpet ca 2 h eller längre. Skär fudgen i små bitar och servera! En hit på julbordet :)

































//Matilda

2 kommentarer:

  1. Perfekt! tack för det tipset, har skrivit ut receptet och ska göra dem. Köpte nämligen kondenserad mjölk som jag inte visste vad jag skulle använda till! Ha en fin vecka. /Lotta

    SvaraRadera
  2. Vad roligt, berätta gärna hur dom blev sen! Jag tycker dom är otroligt goda :)

    SvaraRadera