lördag 20 december 2014

Pepparkakshuset 2014

Årets pepparkakshus är i form av muminhuset faktiskt! Jag älskar allt med mumin och då var det ju självklart att det skulle bli just det. Jag brukar alltid planera och göra mina egna ritningar, alla mått osv och därför finns oftast risken att delarna inte kanske alltid passar ihop så som det var tänkt att de skulle göra. Det kan bli lite snett, några delar är för små, men det gör inget! Det blir ju fint för det! Det får ju se lite hemgjort ut och fastän det blev långt ifrån perfekt är jag ändå rätt så nöjd med det. Det var lite större än vad jag brukar göra och skapade lite problem när jag skulle sätta ihop det med socker. Så brukar det ju vara för de flesta säkert :)

Jag bredde ut blå kristyr på väggarna eftersom muminhuset är blått och så hade jag rött strössel på taket. Gjorde även en gran som jag pyntade med kristyr och strössel samt en bro. Bron gör man enkelt genom att skära ut en avlång bit i degen, grädda den och direkt när den kommer ut ur ugnen lägger man den öven en liten skål och där får den sedan stelna. Och vips har du en fin bro!








































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar