söndag 21 december 2014

Brownies med päron, nougat och digistivekex

Förra julen hittade jag receptet på den absolut bästa brownien jag någonsin gjort och smakat och som jag toppade med pepparkaksdeg och vit choklad. Det blev himmelskt. I år testade jag ett recept av Roy Fares som inte är mycket sämre. Fudge brownies kallar han dem och ja, visst kan man väl kalla dom det. Jag toppade smeten med päronbitar, nougat och lite krossade digistivekex vilket passade perfekt ihop!





Brownies med päron, nougat och digistivekex:
1 form

150 g smör
2 3/4 dl strösocker
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker eller 1/2 tsk vaniljpulver
2 ägg
1 dl vetemjöl

1 stort päron
2 - 3 digistivekex
en bit nougat (75 - 100 g)

Sätt ugnen på 175°c. Smörj kanterna på en fyrkantigt form (20x20 cm) och täck bottnet med bakplåtspapper. Smält smöret i en kastrull på låg värme. Tillsätt socker, kakao, salt och vanilj och blanda. Vispa försiktigt ner ett ägg i taget. Vänd till sist ner mjölet och rör till en slät smet. Häll smeten i formen. Skala och skär päronet i bitar. Bryt nougaten i små bitar och krossade kexen grovt. Lägg allt på smeten och grädda sedan brownien i mitten av ugnen ca 20 min. Låt svalna och skär sedan i bitar.































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar