tisdag 23 december 2014

Nötchoklad med flingsalt

Som jag berättade gjorde jag fyra godissorter, det ena, kolan, publicerade jag igår. Nu har jag tre sorter kvar att dela med mig av och jag tänker publicera alla direkt efter varandra så hinner ni kanske ännu testa något av dessa till jul! För alla går väldigt fort att göra och behöver inte så mycket förberedande direkt. 

Vi börjar med en underbar liten bit som består utav mörk choklad och som toppas med kanderade, krispiga hasselnötter och flingsalt. Helt himmelskt! Vi alla vet ju att choklad och flingsalt är något av den bästa kombon som går att tänka sig. Det passar ju så otroligt bra ihop! 





Receptet hittade jag i ett gammalt julnummer av Lantliv Mat & Vin.

Nötchoklad med flingsalt:
1 form

250 g mörk choklad
2 msk smör
2 dl skalade hasselnötter
1 dl råsocker (strösocker går bra det med)
1 msk vatten
1 (rågad) tsk flingsalt

Smält chokladen över ett vattenbad, tillsätt smöret och rör tills smöret smält och det blivit en glansig smet. Häll upp i en bakplåtspappersklädd form (jag använde en brödform). Dela hasselnötterna och rosta i en panna tills de blivit gyllenbruna. Häll upp i en skål så länge. Smält sockret i stekpannan och tillsätt vattnet. Rör till en gyllene karamell. Häll i nötterna och rör om så varje nöt täcks av karamell. Ta upp nötterna med en gaffel och lägg på ett bakplåtspapper för att stelna. Tryck ner nötterna i chokladen och strö över flingsalt. Låt stelna och skär sedan i små bitar. 































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar