söndag 26 maj 2013

Små rabarber- och apelsinpajer

Nu är det äntligen, äntligen dags för rabarbern igen! Jag har längtat efter rabarber sedan hösten och nu när de långa stjälkarna kommit upp ut jorden igen gäller det att ta vara på dem. Jag älskar den sursöta smaken i rabarbern och att det går att göra massvis av saker med den. Kolla min kategori "Rabarber" för mer inspiration.





















Igår köpte jag en påse med rabarber från matbutiken. Ja, tyvärr från butiken eftersom det inte ännu hunnit komma upp så mycket här. Men rabarbern var ändå i bra skick och de var ju finska! Det kostade 2,19 €, men det tycker jag det var värt, var så sugen på rabarber.
Frågade efter lite inspiration på Instagram (@matildaskafferep) och fick b.la till svar rabarberkräm, hallon- och rabarberpaj och vaniljpudding med rabarberkompott. Allt lät supergott, men valde ändå att baka små pajer med rabarber och apelsin. Man kan göra en enda stor paj, kanske i små pajformar eller i sådana här veckade, hårda muffinsformar som jag använde;




















Om man använder fryst rabarber ska de blandas med lite potatismjöl, annars blir det så vattnigt. Nu när jag använde färsk behövdes det inte, men eftersom jag hade i apelsinsaft blev det lite "saft" efter gräddningen i formarna. Det gjorde ändå inte så mycket, det sögs in i rabarbern när de kallnade.
Pajerna blev mycket goda med apelsinsmaken och skulle säkert vara grymt goda med en klick grädde eller en kula glass på. Tyvärr hade jag ingen hemma, det gick bra ändå, och var mycket goda utan också.




















Små rabarber- och apelsinpajer:
ca 6 st små

Pajdeg:
2 1/2 dl vetemjöl
2 msk strösocker
60 g kallt smör
ev. en skvätt vatten

Fyllning:
2 - 3 rabarberstjälkar
rivet skal av 1/2 apelsin
saft från 1/2 apelsin
1/4 - 1/2 dl strösocker

Sätt ugnen på 175°c. Börja med pajdegen. Blanda mjöl och socker i en bunke. Skär det kalla smöret i kuber och nyp ihop med mjölet till en fast deg. Tillsätt ev. en skvätt vatten om degen känns smulig. Låt vila i kylskåpet en stund.
Skala ev. rabarbern och skär i små bitar. Blanda med apelsinskal- och saft och socker i en skål. Låt "marinera" i några minuter. Ta ut degen ur kylskåpet och dela i ca 6 bitar. Lägg degbitarna i formarna och tryck ut degen med tummen ändå upp till kanten. Skeda i rabarberbitarna i formarna. Grädda pajerna i mitten av ugnen ca 20 min. Låt svalna.























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar