lördag 18 maj 2013

Eurovision och rulltårta

Som jag redan skrivit kommer ju Eurovision Song Contest idag och till det har jag förstås gjort något sött och gott. Det är alltid så kul att baka något speciellt, när det är en någon särskild logo och så. I år är det ju en fjäril med slogon "We are one" så jag tänkte att det då skulle passa bra med färggranna fjärilar. I inlägget under har jag visat lite bilder på när jag gjorde dem.
Vad blev det då? Jo, lite sådär klassiskt, rulltårta fylld med underbar jordgubbsmousse och dekorerad med gräddklickar och fjärilar gjorda av sockermassa som jag färgat.
Tycker själv det blev riktigt snyggt, är väldigt nöjd!




















Jordgubbsmoussen är också god att bara äta som sådan;


















Rulltårta med jordgubbsmousse:

3 ägg
1 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk mjölk
ev. 1/2 dl strössel (nonpareils)

Jordgubbsmousse:
250 g färska (eller frysta) jordgubbar
1 gelatinblad
ev. 1 - 2 msk strösocker
2 dl vispgrädde (spara lite till dekorering)
1 äggvita

Till dekorering:
vispgrädde (den sparade grädden)
fjärilar eller något annat av sockermassa/marsipan

Sätt ugnen på 250°c. Vispa ägg och strösocker riktigt vitt och pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i äggvispet tillsammans med mjölk och ev. strössel. Häll smeten i en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 5 min.
Stjälp upp rulltårtan på ett sockrat bakplåtspapper och dra bort pappret från bottnet. Låt kallna.

Snoppa jordgubbarna och mixa till en slät puré med stavmixer. Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 5 min. Vispa grädden hårt. Vispa även äggvitan hårt. Vänd ner jordgubbspurén i grädden försiktigt. Vänd sedan ner äggvitan. Krama ut det mesta av vattnet ut gelatinbladet och smält i en kastrull. Håll koll på det för det går på några sekunder! Häll ner i moussen och rör om snabbt eftersom det annars kan bli gelatinklumpar i moussen. Låt stelna lite i kylskåpet några timmar.






















Bred ett jämnt lager med jordgubbsmousse på det avkylda rulltårtsbottnet och rulla sedan ihop till en rulltårta från ena kortsidan till den andra. Lägg rulltårtan på ett avlångt fat och dekorera med grädde som du spritsar snyggt och fjärilarna (eller någon annan fin dekoration).

























//Matilda

4 kommentarer:

  1. Najjs! Har aldrig sett något i den stilen, aldrig tänkt tanken att ha en enkel rulltårta, men gräddrosetter på. Men det kom du på, dessutom med vackra fjärilar.
    Väldigt inspirerande och nu väcktes sommarbakningsideerna!

    :D

    SvaraRadera
  2. Haha, tack Rebecca! :) Kul att jag kunde inspirera dig!

    SvaraRadera
  3. Wow, den blev ju fin! Sällan som man ser så fint dekorerade rulltårtor tycker jag :)

    SvaraRadera
  4. Åh tack så hemskt mycket! :D

    SvaraRadera