tisdag 28 maj 2013

Granskottssirap

Jag tänker inte sluta förrän jag lyckats få min granskottssirap! Förra året (eller var det kanske för två år sedan?) testade jag på två olika sätt. Det ena var att man kokade ihop granskott, vatten och socker tills det fick en sirapsaktig konsistens. Det blev lite för löst, lyckades alltså inte. Det andra var att man varvade socker och granskott i en glasburk och lät det stå vid ett fönster samtidigt som man skakade på den några gånger per dag. Jag använde mig då utav råsocker, vilket är grövre är vanligt strösocker och sockret smälte inte på hela sommaren! Det lyckades alltså inte det heller... Därför tänkte jag testa med strösocker i år och se om det skulle smälta när nu inte råsockret gjorde det.





















Hur gör man då?

Granskottssirap:

1 glasburk
granskott
strösocker

Varva strösocker och granskott i en glasburk med lock. Låt burken stå vid ett soligt fönster (så att sockret kan smälta) och skaka på burken två ggr/dag. När sockret smält har det blivit granskottssirap, sila då bort granskotten och använd sedan sirapen till allt möjligt. T.ex på amerikanska pannkakor.
























Nu är det dags att plocka granskotten!



































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar