fredag 24 maj 2013

Frozen blueberry yoghurt

Jag älskar verkligen glass, men ibland kanske man vill ha något "fräschare". Då är det här en bra och god variant som endast är gjord på frysta blåbär och yoghurt. Nyttigt är det också! "Glassen", inte för att man kanske kan kalla det glass, är inte så hemskt söt så om man vill kan man söta den med ex. socker, stevia eller honung. Jag sötade min med en nypa socker eftersom jag inte ville ha den så söt, om man t.ex använder jordgubbar tror jag att man kan skippa sockret helt och hållet. Och en sak till, man ska vara snabb med att servera den eftersom den smälter väldigt fort!
En toppen sommarefterrätt, svalkande och god.




















Frozen blueberry yoghurt:
1 port.

1 dl naturell yoghurt
1 dl frysta blåbär
ev. 1 tsk sötning (socker, stevia, honung)

Mixa allt i en mixer (eller med stavmixer) så snabbt som möjligt tills den blir slät. Konsistensen blir en aning glass-aktig. Lägg upp i en skål och servera fort!




















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar