tisdag 21 maj 2013

Gott från naturen - nässlor

Visst är det kul när man kan hitta allt möjligt ute i naturen som går att äta? Förutom nässlor så finns det t.ex kirskål, små björklöv (har jag åtminstone läst om att det går att äta), granskott och maskrosknoppar.
Går att göra allt gott som soppa, stuvningar och sallad med dem. Perfekt med fina (och gratis) råvaror!
Jag har testat att göra nässelsoppa och nässlor smakar ju nästan likadant som spenat så det var ju gott. I år, för någon vecka sedan, har jag gjort nässelkräm. Jag kom bara på det när jag stod i köket och precis hade plockat nässlor. Och det blev verkligen en fullträff, riktigt gott som tillbehör till all sorts mat. Jag serverade det till stekt lax.
Före du använder nässlorna ska de förvällas eftersom de annars bränns. Nu vet jag inte riktigt hur det är med nässelsäsongen, det kan hända att nässlorna börjar bli för stora snart. Jag plockade ju mina för två veckor sedan. När man plockar nässlor som man ska äta måste det vara små, för de små är de nässlor som inte bränns.


















Hur förväller man nässlor då?
Börja med att rensa nässlorna och ta bort ev. skräp. Skölj dem under vatten. Koka upp vatten och lite salt i en kastrull och lägg i nässlorna. När man förväller nässlor krymper de rejält, så om man ska ha mycket gäller det att plocka mycket också. Kanske dubbelt så mycket. Koka nässlorna i 3 - 5 min. Häll bort vattnet och krama ut vattnet ur nässlorna. Om du ska laga soppa, behåll vattnet som "grund".

Nässelkräm:
2 - 3 dl förvällda, grovhackade nässlor
färsk gräslök
1 burk crème fraiche (ca 2 dl)
salt och peppar
citronsaft

Mixa hackade nässlor och gräslök till en slät puré i en mixer eller med en stavmixer. Blanda med crème fraiche, salt, peppar och citronsaft i en skål. Låt stå i kylskåpet till servering. Supergott!

Hade bara en iPhone-bild på krämen;






































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar