lördag 25 maj 2013

Snabbt (ciabatta) bröd

Bröd är något som är riktigt kul att göra! Jag har ändå sedan liten fått baka bröd tillsammans med min pappa som är bagare så jag har det lite "i blodet" kan man säga.
Bröd går att baka i otaliga varianter och om man enkelt vill variera ett brödrecept är det bara att ha i olika mjölsorter. Testa! Durum, dinkel, vete, graham, råg...
Det här brödet som jag bakade idag är mycket lättlagat och det behövs inte mycket arbete för det. Det blev en aning som ciabatta, men ändå inte helt. Samma sorts form, men eftersom det är en snabb variant har den inte jäst lika länge som riktigt ciabatta och därför har mitt bröd inte de luftbubblor som ciabatta ska ha. Fast än det är "fusk-ciabatta" blev det mycket gott och jag ska fylla brödet till en picknick med vår klass på måndagen. Blir supergott tror jag!



















Snabbt (ciabatta) bröd:
ca 6 st medelstora bröd

25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
ca 1 tsk salt
en nypa strösocker
2 msk olja
2 dl dinkelmjöl
7 - 8 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 225°c. Smula jästen i en skål och häll på vattnet. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt salt, socker och olja. Häll i mjölet, lite i taget och arbeta degen några minuter i maskin eller för hand. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Häll ut degen på mjölat bakbord och platta lätt ut degen, med handen, till en rektangulär platta. Skär degen i rektangulära bitar och lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk 30 - 40 min. Grädda brödet i mitten av ugnen ca 17 min. Häll in lite varm vatten före du stänger luckan, då får du en hård och knaprig skorpa. Under de sista 5 minuterna kan man sätta ugnsluckan på glänt med hjälp av t.ex en gaffel. Ångan kommer då ut och brödet behåller sin hårda skorpa även efter att brödet kallnat, vilket det inte gör om man inte håller ugnsluckan på glänt.




















//Matilda

4 kommentarer:

  1. Hej!
    jag håller på baka din bröd jag har bara en fråga vad menar du med en nypa strösocker?

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul, hoppas det blir bra då :)
    Med en nypa menar jag alltså att man tar lite lite strösocker, kanske 1 kryddmått (en nypa = att ta mellan tummen och pekfingret).

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad menar du att häll in lite vatten? Ska jag ställa in i en behållare med vatten i ugnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det jag menar är att du bara fyller ett glas med kanske 1/2 dl vatten och ja, kastar in kanske är ett bättre ordval :) Du kastar in vattnet på botten av ugnen direkt när du lagt in plåten och stänger igen luckan så det bildas vattenånga vilket gör skorpan hårdare.

      Radera