tisdag 3 januari 2012

Citrusmarmelad

Citrusmarmelad tycker jag passar bra att ha på brödet en kall vinterdag. Känns perfekt för det eftersom det är gult/orange som solen och man blir "pigg" av färgen. I den här marmeladen har jag använt mig utav citron, blodgrape och apelsin. Jag hade kanske i en aning för lite socker och därför blev sylten ganska syrlig. Om man inte tycker om syrligheten är det bara att tillsätta lite mer socker så att det blir sötare. Jag hade också i lite citron- och apelsinskal vilket går bra att lämna bort om man inte tycker om skalen.

Citrusmarmelad: (en liten burk)
2 apelsiner
1 blodgrape
2 citroner
ev. skalet av 1 citron och 1 apelsin
ca 3 dl syltsocker (eller mer)

Börja med att riva skalet från en apelsin och citron om man vill. Skär bort skalet och det vita från citrusfrukterna med en kniv och filéa dom. Håll citrusfrukterna över en skål när du filéar dom så att saften rinner ner. När du filéat klart frukten pressar du ur den sista saften så att du tar tillvara på all saft. Lägg citrusfiléerna i en kastrull tillsammans med saften. Låt koka tills citrusfrukterna kokat sönder. Skumma av. Tillsätt syltsockret och låt sjuda i ca 20 min. Gör ett marmeladprov genom att sätta en tallrik en stund i kylskåpet eller i frysen så att den blir kall, hälla lite av marmeladen på tallriken och dra igenom med en sked. Om det bildas en gång och den hålls så utan att flyta igen är den klar. Om det flyter igen måste du fortsätta koka marmeladen en stund till. Häll ev. i citron- och apelsinskalet i den färdiga marmeladen och låt svalna en stund. Häll på burk och förvara i kylskåp.













//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar