lördag 2 mars 2013

Vita svartvinbärspraliner & Kolapraliner

Då var det dags för Melodifestival och Andra Chansen igen. Valde att göra två olika sorters praliner, dels för att det är SÅ gott, men även för att jag behövde göra en steg-för-steg beskrivning till skolan. I tillvals moddan (modersmål) ska vi göra någon sorts steg-för-steg med bilder och jag valde då att visa hur man gör praliner ändå från grunden.
Gjorde praliner med vit choklad och mörk choklad och som fyllning svartvinbärstryffel (i den vita) och kola (i den mörka). Båda blev mycket goda, men mina större favorit blev nog vit choklad/svart vinbärspralinen. Supergod och ganska så söt också!
Båda fyllningarnas recept kommer från bloggen Sockerblomman.

Praliner
Vit choklad/svart vinbär & mörk choklad/kola

Jag fick 14 st av de mörka (hade 180 g choklad) och av de vita 11 st (hade 170 g choklad)

Temperera chokladen och gör pralinskalen med den här beskrivningen jag skrivit förrut.

Fyllningarna:

Svartvinbärstryffel
(gjorde halv sats)

65 g vinbärspuré
20 g glykos
150 g vit choklad
25 g smör

Koka upp purén och glykosen. Hacka chokladen och och häll över purén. Blanda i det rumstempererade smöret. Låt svalna och fyll sedan de färdiga skalen.






























Kola:
(här gjorde jag också halv sats, men receptet är en hel)

37 g glykos
100 g strösocker
65 g grädde
35 g rumstempererat smör
2-3 g flingsalt
1/2 tsk vaniljpulver

Koka upp glykos, socker, grädde, smör, flingsalt och vaniljpulver. Koka sakta till 107 grader. Häll över i en bunke och låt svalna i rumstemperatur.






























Häll fyllningarna i spritspåsar eller små plastpåsar/fryspåsar. Fyll chokladskalen med fyllningarna.































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar