fredag 15 mars 2013

Mina favoritsaker och redskap i köket

När man bakar är det viktigt med olika redskap och jag har ju väldigt mycket sådant hemma! Tänkte visa några av mina "favoriter", eller egentligen kan jag inte välja några favoriter. Gillar förstås allt jag har, men här är några av de jag använder mest.

























För det första, min älskade KitchenAid. Det här är den dyraste och säkert bästa bakningsmaskinen jag har och har haft. KitchenAid är verkligen så bra, den hjälper en att vispa och knåda och blanda. Allt sådant som kan vara jobbigt att göra för hand. Den är snabb och effektiv och en bra sak - den är ju så snygg! Alla som funderar på att köpa en, köp en! Fast den är ganska dyr så är det värt pengarna.



















1. Mina slickepottar. Har 18 st hittills och helt säkert ska det bli många fler! Älskar slickepottar och det är verkligen ett av de bästa redskapen till bakning.

2. En våg. Väldigt bra med en våg. Om man ex. ska baka macarons är det mycket bra med en våg, alla macaron-recept är ju alltid i gram. Om man bakar i gram brukar det alltid bli mycket exaktare och resultatet kan t.o.m. bli bättre!

3. Deciliter-mått. Dl-mått använder man ju nästan dagligen så det är ju ett måste i köket!

4. Spatel. Om man gör en tårta och ska breda på frosting eller grädde är det bra med en spatel. Då får man perfekt raka kanter.

5. Fina ugnsformar. Bakningen blir så mycket roligare om man har fina saker och formar! Brukar köpa ugnsformar om jag hittar några fina. På bilden har jag en mini pajform (från Lagerhaus), liten rund form (också från Lagerhaus), hjärtformade formar och en prickig skål/form som jag både använder i ugnen och till yoghurt.



















En annan sak som jag samlar på (förutom slickepottar) är fina muffinsformar. Har en STOR plåtburk full med muffinsformar som knappt går att stänga. Jag kan inte motstå det, jag måste bara köpa några söta muffinsformar om jag ser det någonstans! Men det är ju bra, så kan jag variera i mönster och färg när jag bakar cupcakes.

Det var lite om mina favoriter!
//Matilda

2 kommentarer:

  1. Jag har oxå en kitchen aid, har haft den i 8 år nu. Jag är så nöjd med den. Tyvärr kan den inte stå framme då det inte finns plats för den i köket.
    Visst är det roligt med köksprylar???

    SvaraRadera
  2. Jaa, det är så kul! Älskar det :)
    Läste i någon tidning att en KitchenAid har en livslängd på 30 år, bra va!

    SvaraRadera