lördag 30 mars 2013

Äggformade strösselkakor

Glad påsk till er!
Nu ska ni få ta del av receptet på dessa söta strösselkakor som är äggformade. Jag bakade de igår och de blev riktigt lyckade. Såg tidigare i veckan sådana hos Bagerskan, så jag inspirerades av henne!
Kakorna flyter ut lite under gräddningen, men det kan man inte göra något åt. De bli ändå väldigt fina och söta, och framför allt goda! Kakdegen är smaksatt med vanilj och är den här som jag också använde när jag gjorde mina brush embroidery-kakor.
Perfekta färggranna påskkakor till fikat helt enkelt!



















Äggformade strösselkakor:
16 - 20 st (beroende på hur stora du gör dem)

50 g strösocker
50 g florsocker
1/2 tsk vaniljsocker
1 ägg
225 g vetemjöl
100 g smör

strössel
äggvita eller vatten

Rör snabbt ihop alla ingredienser i en matberedare eller i en köksmaskin till en slät och fast deg.
Låt degen vila i kylskåpet minst 30 min, gärna en timme.
Sätt ugnen på 170 - 175°c.
Rulla små bollar av degen som du sedan formar till ägg. Pensla äggen med äggvita eller vatten och rulla i strössel så att all deg täcks. Lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 10-15 min.







































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar