torsdag 29 september 2011

Orange curd

Det vanligaste är ju lemon curd, men jag provade laga orange curd, alltså istället för citroner använde jag apelsiner. Det blev minst lika gott och krämen får en härligt gul färg! Passar bra att äta på scones, använda i kakor, bullar, småkakor m.m. Kom ihåg att skrubba och tvätta apelsinerna noga förrän du skalar dem! Recept från Söta Saker
ORANGE CURD:
2 apelsiner
3 ägg
2 dl socker
75 g smör

Tvätta apelsinerna och riv skalet fint. Pressa också ur saften. Vispa ihop ägg och socker i en rostfri bunke och rör i apelsinskal- och saft. Ställ i vattenbad och rör tills krämen tjocknar. Klicka i smöret och häll upp på burk. Låt svalna och förvara i kylskåpet. 




















//Matilda




2 kommentarer:

  1. Jag läste också om det här på söta sakers blogg och tyckte det lät väldigt spännande! Men jag är inte jätteförtjust i apelsinmarmelad,smakar det likt marmelad? Eller är det sötare?

    SvaraRadera
  2. Alltså, det smakar inte alls som marmelad utan precis som lemon curd/citronkräm fast med apelsinsmak. De är nog lika söta ungefär tror jag :)

    SvaraRadera