lördag 3 september 2011

Hallontårta

Den här tårtan bakade jag till min födelsedag och innehåller ljust tårtbotten, vaniljkräm blandat med grädde,  hallonmousse, grädde och hallon. Ovanpå hällde jag gelésocker + vatten, men är inte nödvändigt. Det får fin glans men det är ju också fint med bara färska hallon. Om du inte hittar färska hallon kan du ju byta ut mot nån andra bär/frukter, och i hallonmoussen kan man också använda frysta hallon. Tårtan blev väldigt god och alla tyckte om den, men vaniljkrämen jag lagade som fyllning blev väldigt lös så jag skriver inte ner receptet men man kan ju använda något annat recept som blir lite tjockare. Jag lagade dubbel sats på tårtbottnet för att jag hade så stor form, men om du använder en form med ca 24 cm i diameter räcker det nog med en enkel sats. Recept på tårtbotten från "A piece of cake", recept på hallonmousse från Söta Saker.
Hallontårta:
Klassisk tårtbotten:
8 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl

smör och ströbröd till formen
1. Sätt ugnen på 200°c.
2. Vispa ägg och socker vitt och riktigt pösigt,
3. Vänd försiktigt ner vetemjölet.
4. Smörj och bröa en kakform (med löstagbar kant) och häll i smeten.
5. Grädda tårtbottnen i mitten av ugnen i 10-15 min. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
6. Låt bottnen svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.

Fyllning:
Hallonmousse:
200 g hallon (färska eller frysta)
1/2 dl gelésocker
50 g philadelphiaost/cream cheese
2 dl vispgrädde
Koka upp hallonen och mosa dem med en ballongvisp. Rör i gelésockret och sjud tills det löst sig (30 sek till en minut). Låt svalna och vispa under tiden grädden. Rör ner cream cheesen i hallonblandningen och rör sedan ner grädden. Låt stå i kylen ett tag innan användning.

1 sats vaniljkräm + 2 dl vispgrädde

Dekoration:
ca 4 dl vispgrädde
färska hallon (+ ev. gelésocker + vatten)

Gör tårtbottnet, skär det i tre delar. Laga hallonmoussen och vaniljkrämen. Vispa grädden till vaniljkrämen och rör ner det i krämen försiktigt. Lägg ett botten på ett fat, bred på vaniljkrämen, lägg på ett till botten, bred på hallonmoussen, lägg på det sista bottnet. Spritsa grädden till dekoration runt kanten som stavar, lägg färska hallon i mitten uppepå tårtan, spritsa gräddklickar runt om hallonen. Koka ev. gelésocker + vatten och häll över hallonen med sked. Klart!





















//Matilda

4 kommentarer:

  1. Riktigt snygg blev den, och härligt att du använde gelésocker istället för gelatin - både smidigare och vegetariskt :D

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, det är ju så enkelt, bara att koka upp gelésocker + vatten :)

    SvaraRadera
  3. hej jag undrar om du vet nån link där jag kan hitta en video om hur man gör tårtan som du har här?...

    SvaraRadera
  4. Ja, den här videon är riktigt bra och visar tydligt hur man gör;
    https://www.youtube.com/watch?v=WBDlT5F-IaA

    SvaraRadera