torsdag 22 september 2011

Mitt surdegsbröd

Jag lagade för en tid sedan ett väldigt gott surdegsbröd gjort på vetesurdeg. Det är enkelt att göra, men måste stå och jäsa i ca 1 timme + lite till och det passar bra till t.ex soppa. Jag bara blandade ihop brödet så jag skrev inte ner något exakt recept på hur länge jag jäste det och grädde det, men ska försöka skriva så exakt som möjligt. Man kan ju se på degen när man tycker den jäst klart (ungefär dubbel storlek).
Surdegsbröd:
25 g jäst
2 dl ljummet vatten (37°c)
1 1/2 dl vetesurdeg
1-2 tsk salt
1 msk olja
1 msk brödsirap
2 dl graham fullkornsmjöl eller någon annan god mjölsort
4 1/2 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke och häll i vattnet. Rör om tills jästen löst sig och tillsätt de resterande ingredienserna. Låt jäsa i ca en timme. Baka ut till ett stort bröd och lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i ca 25-30 min (?, ni får kolla lite, den får inte jäsa för mycket). Grädda brödet i 225 °c i ca 30 min (häll i en kopp med varmt vatten innan du stänger luckan så blir det en hård och fin yta) (?, knacka på bottnet när du tror det är klart. Det ska låta ihåligt och fått fin färg).



















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar