måndag 12 december 2011

Lussekatter

Lussekatter, saffransbullar, lussebullar... Kärt barn har många namn. Jag tittade på lite historia om lussekatter; Seden om lussekatter kom till på 1600-talet i Tyskland. Djävulen (som såg ut som en katt) gav stryk åt barnen, medan Jesus delade ut bullar till snälla barn. Därför färgades lussekatterna gula med saffran för att hålla den ljusskygge Djävulen (Lucifer) borta, det ansågs skrämma bort Lucifer. Därför har även lussekatter kallats dyvelkatter/dövelskatter (djävulskatter).
Så lussekatter har ju inget att göra med lucia egentligen från början som vi ofta förknippar det med.
Men nu till receptet. Det är ju så gott med de härligt gula lussekatterna och det är hög tid att baka dem nu. Det finns många varianter av utbakningssätten. Om man inte vill laga den vanliga "s-formade" lussekatten (kuse/julgalten) kan man t.ex laga Prästens hår, lindebarn och gullvagn.

Lussekatter (ca 16-17 st)
25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten, 37°c
1 påse saffran, 0.5 g
1 tsk kardemumma
1/4 tsk salt
125 g kesella (kvarg)
75 g rumsvarmt, mjukt smör
3/4 dl strösocker
ca 8 dl vetemjöl
Till garnering:
uppvispat ägg
russin

Sätt ugnen på 225°c. Smula ner jästen i en bunke och häll på det ljumna vattnet. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt saffran, kardemumma, salt, kesella, mjukt smör och socker. Blanda om och tillsätt sedan mjölet, när degen lossnar från bunkens kanter är det klart. Låt vila under bakduk i ca 10 min. Knåda degen lite på mjölat bakbord och rulla till runda bullar. Rulla bollarna till längder och rulla in från kanterna från motsatt håll så att det bildas ett S. Lägg på plåt klädd med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i ca 25-30 min (beroende på hur varmt du har i köket och var i köket du jäser bullarna kan det hända att det behövs lite mer jäsningstid). Vispa upp ägget och pensla på de färdigjästa bullarna och tryck ner ett russin det små "hålen" i kanten som bildas när man rullat in. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.





















//Matilda

2 kommentarer:

  1. Jag har inte ätit en endaste lussekatt i år än! *chock* :) Jag måste skärpa mig! :)

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Oj, då är det ju på tiden nu när det är nära jul! :)

    SvaraRadera