fredag 25 april 2014

Gissa vem som fyller tre år idag!?

Jo, bloggen - Matildas kafferep förstås!!
Prick idag för tre år sedan startade jag alltså den här bloggen och hur snabbt har inte den tiden gått? Känns som det var igår! :) Ångrar inte att jag startade Matildas kafferep för det här är en plats där jag kan samla alla mina favoritrecept och recept jag alldeles själv kommit på. Där andra människor kan få ta del av mina recept och glädjas av dem. Och vad är inte bättre än människor som bakat själv och bjuder andra! Man blir alltid glad av hembakt!

Och det är något jag vill förmedla till andra. Att man själv ska baka och inte köpa något fabriksgjort. Bakning är så kul och lugnande på något sätt. Man blir bara så glad av att få baka tycker jag! Det bästa som finns.

TACK till ni alla som läser min blogg varje dag och som testar mina recept. Och att ni ger feedback och skriver och berättar när ni testat något. Vare sig det skulle blivit hur lyckat som helst eller om det misslyckades. Jag blir alltid himla glad av era fina kommentarer!

---------------------------------------------------------------------------------------







































För att fira bloggens födelsedag ger jag er receptet på en u n d e r b a r tårta jag gjorde till påsk! Mastiga chokladbottnar, lätta och fluffiga apelsinbottnar, härlig nutella emellan dem, krispigt godis inuti och en len, supergod apelsinfrosting utanpå. Hur gott låter inte det?! Och godiset ja! Det är något av en överraskningstårta, för när man skär en bit av tårtan ramlar det nämligen ut godis! I det här fallet använde jag M&M's. En pinata-tårta kan man säga.




Födelsedagstårta:
Choklad- och apelsintårta med nutella, överraskningsmitt och apelsinfrosting
18 cm i diameter

Chokladbotten (recept härifrån):

50 g smör
170 g ägg (3 st)
250 g strösocker
180 g vetemjöl
12 g bakpulver
30 g kakao
150 g mjölk

Sätt ugnen på 150 - 175°c. Smörj en form som är 18 cm i diameter. Smält smöret. Sikta ner alla de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i lite i taget av de torra ingredienserna och mjölken tills du får en slät smet. Häll sist i smöret och blanda väl. Fyll formen med smet och grädda i mitten av ugnen 40 - 45 min.

Apelsinbotten:

3 ägg
strösocker
vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
rivet skal av 1 apelsin
ev. gul/orange pastafärg

Sätt ugnen på 175°c. Ta fram tre likadana glas. Kläck äggen i ett av glasen. Häll i socker och mjöl (+ bakpulver) i de två andra glasen så de blir lika mycket av ägg, socker och mjöl i glasen. Häll äggen och sockret i en bunke och vispa riktigt vitt och pösigt. Blanda ihop mjölet med bakpulvret och sikta sedan ner det i äggsmeten tillsammans med apelsinskalet och ev. lite färg. Rör till ens slät smet. Smörj och bröa en form som är 18 cm i diameter. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen 25 - 30 min.

Mellan bottnarna och överraskningsmitt:

ca en burk nutella
ca 3 dl godis, typ non-stop, m&m's

Apelsinfrosting:

50 g mjukt smör
ca 5 dl florsocker
1/2 krm vaniljpulver
rivet skal av 1 apelsin
200 g philadelphiaost

Vispa ihop smöret med florsocker, vanilj och apelsinskal. Tillsätt osten och rör snabbt ihop till en slät frosting. Om du rör för mycket finns risken att frostingen blir för lös!





Dela båda bottnarna i två delar var så att du nu har fyra bottnar, varav två choklad och två apelsin.
Lägg ett chokladbotten på ett kakfat. Bred på ett lager nutella. De nästa två bottnarna (alltså ett apelsinbotten och det andra chokladbottnet) ska ha hål i mitten så ta ut hål i båda bottnarna med hjälp av ex. ett glas. Lägg på apelsinbottnet. Bred på ett lager nutella. Lägg på det andra chokladbottnet och bred på ett lager nutella. Fyll nu hålet som bildats med godis, ändå upp. Lägg på det sista apelsinbottnet. Låt stå några timmar i kylskåpet.
Ta en spatel och bred ut apelsinfrostingen jämn runt hela tårtan så den blir helt täckt.
Förvara i kylskåpet fram till servering! Tårtan blir t.o.m godare dagen efter så du kan göra tårtan dagen före servering och låta den stå i kylskåpet.
Dekorera tårtan. Jag dekorerade med sockerpärlor i guld och pappersflaggor som kommer från TIGER.








































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar