onsdag 9 april 2014

Mjuka cookies med lakrits och vit choklad

Precis nybakta. Och dom var så så goda! Mjuka inuti och krispiga runt kanten. En söt, rund smak av lakrits och knapriga söta chokladbitar i. Så skulle jag beskriva dessa u n d e r b a r a cookies som var något av ett "experiment", som jag brukar kalla det. Ett lyckat sådant. Mycket lyckat!
Ett ord till er. Testa!!

Lakrits och vit choklad passade verkligen toppen ihop. En nyfunnen, fin smakkombination som jag absolut kommer använda mig utav på nytt någon gång.




Och, javisst! Det är ju lakritsdagen om tre dagar (12 april), då blir de här perfekta till det.




Mjuka cookies med lakrits och vit choklad:
9 - 10 medelstora

100 g mjukt smör
3/4 dl farinsocker (strö)
1/2 krm vaniljpulver
1/4 dl lakritssirap (den här från Lakritsfabriken)
1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
75 g vit choklad, grovt hackad
1 msk lakritsgranulat

Till dekor:
några rutor vit choklad
lakritspulver

Sätt ugnen på 175°c. Vispa smör, socker, vanilj och lakritssirap tills det är ljust och fluffigt, några minuter. Tillsätt ägget och vispa snabbt ihop. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skild skål och häll ner det i smörblandningen. Rör snabbt ihop till en deg, den är lite kladdig. Rör till sist i hackad vit choklad och lakritsgranulat. Klicka ut lika stora kulor på en plåt med bakplåtspapper. Använd två skedar eller så en glasskopa.
Grädda i mitten av ugnen 15 - 20 min, tills de fått lite färg runt kanterna. Låt kakorna kallna.
Smält chokladen och ringla den över kakorna. Pudra över lite lakritspulver på varje. Låt chokladen stelna.






//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar