lördag 26 oktober 2013

Kokosmousse med lime

Kokos. Jag älskar kokos! Har alltid gjort det och kommer nog alltid göra det. Älskar kokosgodis, kokos i min frukost, kokos i hudkrämer.. ja överallt!
Igår vart jag så sugen på det så bestämde mig för att göra någon liten dessert till efter maten. Då kom jag på, kokosmousse! Åh så gott. Det var en perfekt kokossmak, moussen var len och fluffig och limen i var pricken över i:et. Grymt gott helt enkelt. Testa testa!





















Kokosmousse med lime:
4 port.

2 dl vispgrädde
3/4 dl strösocker
ca 2 dl (200 ml) kokosmjölk (det hårda lagret + lite av vätskan)
rivet skal och saft av 1/2 lime (saften sparas till gelatinbladen)
1 1/2 gelatinblad
1/2 dl kokosflingor

limeskal och kokosflingor till garnering

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten minst 5 min. Vispa grädden tillsammans med sockret. Rör kokosmjölken slät och riv ner limeskal. Blanda ihop grädde och kokosmjölk. Smält gelatinbladen i limesaft och rör ner i moussen under omrörning. Tillsätt till sist kokosflingor. Häll upp i serveringsskålar och låt stelna någon timme i kylskåpet. Garnera med lite rivet limeskal och kokosflingor.






















//Matilda

2 kommentarer:

  1. Wow....undrar om man kan ha chokladkross i dem och skippa lime...vad tror du som är expert? Jag ällskar kokos.... Yuuum

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan man nog absolut ha! Choklad och kokos är ju en toppen kombination :) Alltid bra att experimentera och testa nya saker utöver receptet!

      Radera