tisdag 15 oktober 2013

Äppelcupcakes med vaniljfrosting

Cupcakes är något av ett favoritbakverk för mig! Man kan hitta på så mycket roliga smaker, man får vara väldigt kreativ, spritsa snyggt och dekorera färggrannt eller kanske stilrent? Rosa strössel eller sockerblommor. En enkelt spritsning eller riven choklad. Finns mycket att välja mellan.





















För ett tag sedan fick vi besök och då skulle jag ju absolut ta och baka något. Eftersom det fortfarande är höst och äppeltider och hela backen var full av äpplen blev det givetvis något gott med äppel i. Alltså äppelcupcakes, med en supergod och len (men rätt söt) vaniljfrosting. Så himla himla gott! Jag stekte äpplena i lite smör och kanel före jag hade dom i mina cupcakes så de fick också en god smak av det. Annars så använde jag mig utav det recept jag nästan alltid brukar ha, Leilas grundrecept på muffins.

Äppelcupcakes med vaniljfrosting:
ca 12 st

Äppelcupcakes:
3 ägg
2 dl strösocker
(vaniljpulver)
100 g smör
1 dl mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt

äppelkuber (6 små äpplen/3 medelstora) stekta i smör och kanel

Sätt ugnen på 175°c. Vispa ägg, socker och ev. vaniljpulver riktigt vitt och pösigt. Smält smöret, rör ner mjölken och häll ner det i äggvispet. Rör ihop de torra ingredienserna i en skild skål och blanda ihop med smeten. Rör till en slät smet. Lägg muffinsformar i en muffinsplåt. Lägg äppelkuberna i bottnet på formerna och fyll sedan 3/4 av formen med smet. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. De ska vara torra inuti.

Vaniljfrosting:
100 g mjukt smör
200 g philadelphiaost
ca 4 dl florsocker
vaniljpulver/urskrapad vaniljstånf/vaniljtwister

Vispa snabbt ihop alla ingredienser till en slät frosting och spritsa på dina cupcakes.





















//Matilda

3 kommentarer:

  1. Jag är imponerad :) Har du övat mycket på att just spritsa? De är väldigt jämna och fina.

    SvaraRadera
  2. Nej inte egentligen :) jag spritsar när jag gör cupcakes och så men inte att jag skulle öva däremellan! Tack!

    SvaraRadera
  3. vad gott med äppelmuffins o philadelphiatopping..mums...

    SvaraRadera