torsdag 29 november 2012

Pepparkakshus på gång

Håller på att laga pepparkakshus nu! Kul, kul :D Pepparkaksdegen är av receptet jag alltid brukar använda.
På onsdagen bakade jag ut delarna till huset eller rättare sagt tornet, för i år ska det bli ett pepparkakstorn har jag bestämt mig. Idag dekorerade jag tornbitarna med kristyr (1 äggvita, ca 1/2 pkt florsocker, 1/2 tsk ättika) och på söndag (FÖRSTA advent!!) ska jag sätta ihop tornet med smält socker.
Men det är så svårt att få det snyggt, antingen blir det snett, delarna blir ojämna eller så blir kristyren ful. Hittills har iaf krisyren blivit sisådär... Det blev en aning för stort hål att det kom så mycket kristyr på en gång. Men men, det får gå ändå. Har försökt mitt bästa :)

Ska ni laga något pepparkakshus i år? Har ni några bra tips för ett snyggt hus?



















Pepparkakshus á 2011

Förresten, ni som bor i Finland och har bakat ett snyggt pepparkakshus. Var med i tävlingen om vem som bakar "Svenskfinlands snyggaste pepparkakshus"! Man kan delta i Västra Nyland, Östra Nyland, Borgåbladet eller HBL. HÄR hittar ni länken till tävlingen. Annars står det också om tävlingen i tidningen :) Senast 10 december ska man skicka in sitt bidrag!

//Matilda

2 kommentarer:

  1. Vad fint du gjorde i fjol, väntar med spänning på årets hus

    SvaraRadera
  2. Tack! Har faktiskt redan gjort årets pepparkakshus, det blev inte sen heller något torn, pga. kanske för tunna delar, de hölls inte ihop :)
    Ska försöka få upp bilden, men har problem med bilduppladdning...

    SvaraRadera