måndag 19 november 2012

Julgodis...































Den här bilden gjorde jag för en månad sen när jag satt och fundera på vad jag ska göra förr gott julgodis i år.
Nu har jag börjat tänka i andra banor gällande några av sorterna. Jag har bestämt mig för att jag inte ska göra wienernougat och nougat- och mandelmassestänger. Istället tänker jag testa chokladpraliner med apelsinkola som jag såg ett recept på i senaste numret av Matmagasinet (julspecial) och som bara låter såå gott! Mm... apelsin, kola och choklad :)

Jag tänker i alla fall göra lakritskola doppad i mörk choklad, skumtomtefudge och rocky road.
Eller ja, funderar på om jag ska göra klassisk rocky road (med både mjölk- och mörk choklad, dumlekola, blandade nötter som t.ex pistagenötter och jordnötter och marshmallows) eller rocky road fudge.

Någon som testat rocky road fudge? Är det i sådana fall godare är vanlig rocky road?

//Matilda

4 kommentarer:

  1. jag gör aldrig Leilas variant på rocky road... utan min egen rocky road fudge som jag gjort i över 10 år nu..
    mjölk och mörk choklad
    kondenserad mjölk
    nötter och marschmallows
    smör och vaniljsocker...
    enkelt och inte riktigt lika sött... :-)

    SvaraRadera
  2. Jag brukar inte heller göra Leilas variant, utan min egen. I hennes är det ju bara mörk choklad, vilket jag inte tycker blir så gott. Lättar upp det med hälften mjölkchoklad också.
    Men rocky road fudge låter ju också väldigt gott, påminner om en julgodissort som jag gjorde till en jul för ett par år sedan, amerikansk fudge hette det :)

    SvaraRadera
  3. Har aldrig gjort vanlig rocky road, men förra året gjorde jag fudge och det är verkligen gott! Ska göra det i år igen.
    Här är receptet som jag använt,väldigt enkelt, troligtvis samma som Dianas....
    http://allakanbaka.blogspot.fi/2011/12/rocky-road-fudge.html

    SvaraRadera
  4. Vanlig Rocky Road är också riktigt, riktigt gott! :)
    Rocky road fudgen låter MYCKET god den med, får se om jag tar och testar den...

    SvaraRadera