lördag 3 november 2012

Marängspöken

Ja, nu är ju halloween slut för i år, men igår var jag på en halloween-fest och då hade jag bakat tre olika halloween-bakverk. Spöken, spindlar och kakmonster. Kommer lägga upp recepten på allt, men jag börjar nu med marängspökena. Att göra maränger är ju väldigt enkelt och och går snabbt (förutom gräddningen då)! Och det blir ju såg gott! Jag gillar när maränger är krispiga utanpå, men inuti är dom mjuksega... Mums :)

Marängspöken:
ca 16 st

2 äggvitor
ca 2 1/2 dl strösocker
lite smält (mörk) choklad

Vispa äggvitorna till ett vitt skum med elvisp eller köksmaskin (använde förstås min Kitchen Aid). Tillsätt sockret lite i taget och vispa hela tiden tills det blir en fast maräng. Om man vill testa om marängen är tillräckligt fast kan man vända skålen upp och ner. Marängsmeten ska hållas kvar i skålen.
Fyll en spritspåse med marängsmeten och sprita ut maränger som är spökliknande (använd gärna en rund tyll) på en plåt täckt med bakplåtspapper. Grädda i 100 °c i ca 60 - 70 min. Gräddade mina i 70 min och då blev dom sega i mitten. När marängerna kallnat, smält chokladen och "dutta" dit ögon med t.ex fingret eller kanske en bomullspinne. Låt stelna.


























//Matilda

2 kommentarer:

  1. Det är många marängspöken på bloggarna nu, dina blev jättesöta!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Ja, det är ju en "klassiker" till halloween.

      Radera