måndag 5 november 2012

Chokladspindlar

Det här är det andra jag bakade till Halloween. Chokladspindlar, riktigt riktigt gott tycker jag! Ganska enkelt, men gott! Chokladbollar som är doppade i choklad och så dekorerade så att de ser ut som spindlar. Använd mitt recept på chokladbollar eller dit egna, båda går lika bra!
Om man gör små spindlar (vanlig chokladbollsstorlek) blir det ca 15 st, men om man gör lite större så som jag gjorde blir det ca 8 st spindlar/chokladbollar.

Chokladspindlar:
ca 8 st

Chokladbollssmet:
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
ca 1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl havregryn
ca 2 msk kallt kaffe

1/2 - 1 platta (á 200 g) mörk choklad (eller mjölkchoklad om du så vill)
lakritssnören till ben
ögon till spindlarna (jag gjorde ögon av SP och svart pastafärg som pupill)
strössel

Blanda alla ingredienser till chokladbollarna i en skål. Kaffe måste vara kallt, annars smälter smöret.
Rulla lite större bollar och låt stelna ett tag i kylskåpet.
Smält under tiden chokladen i mikron eller i ett vattenbad.
Doppa bollarna i chokladen och lägg på t.ex ett bakplåtspapper att stelna. Strö över strössel på "ryggen", sätt fast lakritssnöre som ben och ögon på spindeln. Låt stelna i kylskåpet. Ta ut spindlarna ur kylskåpet en stund före servering så att de hinner bli lite mjukare och bli rumstempererade.



























Det är inte så väldigt bra kvalitet på bilderna pga av att jag tagit bilderna med en iPad.

//Matilda

2 kommentarer:

  1. Nää, vilka fina! Måste bokmärka i huvudet till nästa års halloweenfirande!

    SvaraRadera
  2. Haha, tack Tina :)
    Det tycker jag du ska göra, du kommer nog inte bli besviken (om du gillar choklad!

    SvaraRadera