söndag 8 november 2015

Syltade clementiner

Julen börjar sakta men säkert infinna sig runt om oss, till min stora glädje, och jag känner bara att jag vill börja baka en massa juligt med detsamma! Vilket jag också börjat göra.. Har många goda recept som ni ska få ta del av i december här på bloggen.

I veckan gjorde jag en liten burk med syltade clementiner där alla julens bästa kryddor ingår, ni kan ju förstå hur gott det luktade då! De ska hamna i en farsdagstårta jag ska göra idag, receptet på den får ni nästa vecka. Och ja, det blir en jultårta fastän det bara är farsdag ännu, men kan bara inte bärga mig. 

Skulle kunna tänka mig att dessa skulle passa finfint med en kula vaniljglass eller grädde, bara som en liten dessert.




Syltade clementiner:
1 liten burk

3 clementiner 
2 dl vatten
2 dl strösocker
1 krm vaniljpulver
2 stjärnanis
1 kanelstång
4 nejlikor
3 kardemummakärnor eller 1/2 tsk mald kardemumma
1 liten bit ingefära
1 lagerblad

Lägg vatten, socker och alla kryddor i en kastrull och låt koka ca 10 min. Under tiden, skala clementinerna och ta bort allt det vita. Dela dem i klyftor och lägg i en liten glasburk. Låt sockerlagen vila några minuter och slå sedan på den på clementinklyftorna. Låt stå i kylskåp minst 2 dagar före användning, så clementinerna drar åt sig kryddorna. 

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar