måndag 23 november 2015

Surdegslussekatter

Julbaket är officiellt igång och det startades med lussekatter förstås! Ett måste den här tiden på året. Jag kan verkligen inte få nog av saffran. Bästa kryddan jag vet. Därför är lussekatter något av det godaste under julen. Mycket saffranssmak, gyllengula och fluffiga.

I år testade jag dessutom att göra lussekatterna med vetesurdeg. Och vad bra det blev sen då!
Jag tog mitt vanliga bullrecept, men tillsatte surdeg och gjorde först en fördeg med just surdegen i sig och tillsatte sedan allt det andra.

Så om du ska baka lussekatter i jul, mina bästa tips är att; använda surdeg, använda mycket smör och socker som en alltid ska göra med bullar, göra degen ganska lös och blötlägga russinen så de hålls mjuka under gräddningen.




Surdegslussekatter:
ca 20 st

Fördeg:
25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
200 g aktiv vetesurdeg
3 dl vetemjöl
1 påse saffran (0,5 g) mortlar med en sockerbit

russin

Rör ihop allt i en bunke till en lös deg och låt jäsa 30 min. Blötlägg även samtidigt russinen i rikligt med kallt vatten.

Deg:
1 3/4 dl strösocker
1/2 msk kardemumma
1 nypa salt
1 ägg
100 g mjukt smör
7 - 8 dl vetemjöl

russin, blötlagda
ägg, en skvätt vatten och en nypa salt till pensling

Rör ner alla ingredienser i bunken med fördegen och rör ihop till en slät, inte för hård, deg. Låt jäsa 15 - 20 min.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i mindre bitar. Jag brukar använda en våg för att få lika stora lussekatter. Varje bit ska i så fall väga ca 60 g. Rulla ut varje bit till en lång längd. Rulla in från kanterna från motsatt håll så det bildas ett S. Lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Gör likadant med resterande deg. Tryck ner russin i lussekatterna. Lägg ugnen på 225°c. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, 30 - 50 min beroende på hur varmt det är. Vispa ihop ägg med en skvätt vatten och en nypa salt. Pensla lussekatterna med äggblandningen. Grädda i mitten av ugnen tills de blir gyllenbruna, 10 - 15 min.






























//Matilda

1 kommentar:

  1. Ska ägget också ner i degen eller ska det bara penslas på?

    SvaraRadera