torsdag 25 april 2013

Matildas kafferep 2 år!

Hipp hipp hurra för idag fyller Matildas kafferep 2 år! Tänk att jag redan haft min bakningsblogg i hela två år... Jag har utvecklats mycket. Fått fler läsare och besökare (blir så glad av kommentarerna, tack!), skriver bättre texter och försöker få någorlunda bra bilder med den dåliga kamera jag nu har :)
Här kan ni läsa mitt allra första inlägg, då jag bara tipsade om mina favoritbloggar. Då var jag 13 år, nu är jag 15 (snart 16) år. Jag har ännu en lika stor passion för bakning som när jag började med bloggen, om inte ännu större. Jag vill ännu bli konditor som stor, ett verkligt perfekt yrke för mig!
Så tack till er, alla läsare, för kommentarerna och för att ni läser min blogg! Jag känner mig så glad över att ni gillar min blogg.

Och förstås, om Matildas kafferep fyller hela två år, måste det ju firas med något sött och gott. Därför ställde jag mig i köket på söndagen och experimenterade fram det här från bara huvudet. Det blev så himla gott! Alltså ni måste verkligen ta och testa detta. Till födelsedag, kalas, middag eller annars bara. Det finns alltid en bra anledning att bjuda på bakverk. Det bara smälter i munnen och smakerna passar perfekt ihop. Digistive, apelsin, kola, grädde... knaprigt, lent, fluffigt, sött... Åh!

Födelsedagsbakverk:
Mini apelsinpajer med kolagrädde
ca 8 st små pajer

Botten:
8 - 10 st digistivekex
ca 50 g smör

Krossa kexen i en plastpåse med en kavel. Det ska bli helt små smulor. Smält smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck ut i formarna, packa hårt. Låt stå i kylskåpet under tiden du gör resten.

Orange curd:
3 ägg
1 1/2 - 2 dl strösocker
Skal av 1 apelsin, saft av 2 apelsiner
ca 2 msk maizena (majsstärkelse)
några klickar smör

Vispa upp ägg, socker, skal- och saft av apelsin och maizena. Lägg skålen över vattenbad och vispa tills krämen tjocknar. Ta skålen från värmen och klicka i smöret. Rör till en slät kräm och låt den svalna.

Kolagrädde:
en sats kolasås (kan hända att det inte behövs allt)
2 dl vispgrädde

Gör kolasåsen enligt receptet. Vispa grädden. Blanda grädden med kolasåsen. Du behöver inte blanda helt, utan det blir ju snyggt om det blir lite ränder av kolasåsen när man spritar grädden.
Lägg grädden i en spritspåse med rund tyll.

Ta ut bottnarna från kylskåpet. Fyll de med apelsinkrämen. Spritsa ut små klickar av grädden ovanpå krämen. Ringla ev. lite kolasås över grädden.
Hugg in på pajen och njut!

Och nu många bilder på de mumsiga pajerna:












































//Matilda

3 kommentarer: